Permutations of Three

DCP_0597

In “Permutations of Three,” construction materials such as concrete and stone are used to nurture the grass that lays on top of the perfectly measured cubes. Do to exact measurements, the sod is able to sustain it self, absorbing water through the concrete blocks.

DCP_0580DCP_0618

Scroll bellow for a Review by Dr.  Jeanne S. M. Willette “PERFORMING HYBRIDITY”

DCP_0636DCP_0635DCP_0608DCP_0620
DCP_0652

Review by Dr.   Jeanne S. M. Willette:

“PERFORMING HYBRIDITY:”

THE IN-BETWEEN ART OF MARJAN K. VAYGHAN

“The tragic irony of the Twenty-First Century is that, although we live in a global society, the reaction to transnationalism has been a renewed emphasis on difference, with cultures closing in protectively and walling themselves off against anything Other.  Artists of the late Twentieth Century, such as Mona Hartoum and Shirin Neshat, based their art production on their cultural roles as women within an Arab society, asserting difference and conflating it with cultural distinction.  But younger artists, such as Marjan Vayghan reject this outmoded Modernist polarization between East and West, between Orient and Occident, between male and female.  “I have spent my life resisting reductive labels imposed on me (Iranian, American, female, biracial, Other), yet they nevertheless…define how the world sees me.”  She is a hybrid product of multiple cultures, double-coding her Iranian/American lives, and this inescapable hybridity defies the hierarchies inherent in opposites.

{Vayghan’s hybridity of equality is illustrated in one of her earlier works, “Permutations of Three” in which grass grows improbably on nine concrete blocks, leaching water out of the solid cement.  Hybridity is everywhere in this open air installation: nature and culture coming together to nourish each other in terms of the number three—a hybrid number par excellence that cannot be divided into halves.}

Part of a Post-Theory generation, Vayghan works the in-between spaces of art and culture, somewhere between one and three but not two, because two can be divided.  Her work is luminal, always hovering on the edge of alterity and always resisting Otherness, refusing to cross that threshold.  Her luminal operations are to be experienced by the viewer, for her installations demand more than mere sight.  Haft Seen recreates the artist’s concern over the (im) balance between nature and culture.  A cold inhospitable tile floor becomes a water site for fragile fish by an act of subtraction—the removal of some of the tiles.  The space opened is not soft, as the Other to hard, but is a betweenness, a both/and—living water hosting vulnerable beings, existing at the mercies of the spectators.  Composed of seven elements, another indivisible number, Haft Seen, like Three, is a hybrid work of art, a Postminimalist sculpture that depends upon the performative presences of the artist and her collaborators and the audience.”

DCP_0580DCP_0588DCP_0589DCP_0597DCP_0600DCP_0614DCP_0618DCP_0635DCP_0636DCP_0652

جایگشت از سه
در “جایگشت از سه،” مصالح ساختمانی مانند بتن و سنگ استفاده
می شود برای پرورش چمن که می گذارد در بالای مکعب کاملا اندازه
گیری شد. آیا برای دقت اندازه گیری، چمن قادر به حفظ آن خود، جذب
آب از طریق بلوک بتن است.
اسکرول برای نقد و بررسی توسط دکتر جین S. M. ویلت زیر “انجام دورگه”
نقد و بررسی توسط دکتر جین S. M. ویلت:
“دورگه نمایشی:”
در بین هنر مرجان K. VAYGHAN
“این اتفاق غم انگیز در قرن بیست و یکم است که، اگر چه ما در یک
جامعه جهانی زندگی می کنند، واکنش به فراملیتی است تاکید مجدد
بر تفاوت بوده است، با فرهنگ بسته شدن در protectively و ولنج
خود خاموش در برابر هر چیزی دیگر. هنرمندان از اواخر قرن بیستم و
مانند مونا Hartoum و شیرین نشاط، تولید هنر خود را در نقش های
فرهنگی خود به عنوان زن در یک جامعه عرب بر اساس، تصریح می کند
تفاوت و تلفیق آن را با تمایز فرهنگی است. اما هنرمندان جوان، مانند
مرجان Vayghan رد این قطب بندی مدرن منسوخ بین شرق و غرب، بین
شرق و غرب، بین مرد و زن. “من زندگی من صرف مقاوم در برابر برچسب
تقلیل تحمیل شده بر من (ایران و آمریکا، زن، دونژادی، دیگر)، اما آنها با
این حال … تعریف جهان مرا می بیند.” او یک محصول ترکیبی از فرهنگ
های متعدد است، دو برنامه نویسی ایرانی خود / آمریکا زندگی می کند،
و این آمیختگی غیر قابل اجتناب مخالف سلسله مراتب ذاتی در متضاد.
{دورگه Vayghan از برابری در یکی از کارهای اولیه او را نشان داده، “جایگشت
از سه” که در آن چمن improbably رشد می کند نه بلوک بتن، شستشو
آب از سیمان جامد. دورگه است در همه جا در این نصب و راه اندازی در فضای
باز: طبیعت و فرهنگ آینده با هم به تغذیه هر یک از دیگر از نظر تعداد سه
تعداد برتری همتراز هیبریدی است که می تواند به نیمه نمی توان تقسیم}.
بخشی از یک نسل پس از تئوری، Vayghan کار می کند در بین فضاهای
فرهنگ و هنر، در جایی بین یک تا سه اما نه دو، به خاطر دو تقسیم می شوند.
کار او در مجرا است، همیشه معلق در هوا بر روی لبه مغایرت و همیشه در برابر
بودگی، امتناع از عبور از آن آستانه. عملیات مجرا او به بیننده تجربه کرد، برای
تاسیسات او به چیزی بیش از گرسنگی. هفت سین بازسازی نگرانی هنرمند بیش
از (IM) تعادل بین طبیعت و فرهنگ. کف کاشی نامهربان سرد کردن سایت آب
برای ماهی شکننده توسط یک عمل تفریق-حذف برخی از کاشی است. فضای
باز است نرم، به عنوان دیگر به سخت، اما betweenness است، یک آب هر دو
/ و زندگی میزبانی موجودات آسیب پذیر، موجود در رحمت از تماشاگران. متشکل
از هفت عنصر، عدد دیگری تقسیم،

بخشی از یک نسل پس از تئوری، Vayghan کار می کند در بین فضاهای فرهنگ
و هنر، در جایی بین یک تا سه اما نه دو، به خاطر دو تقسیم می شوند. کار او در
مجرا است، همیشه معلق در هوا بر روی لبه مغایرت و همیشه در برابر بودگی، امتناع
از عبور از آن آستانه. عملیات مجرا او به بیننده تجربه کرد، برای تاسیسات او به
چیزی بیش از گرسنگی. هفت سین بازسازی نگرانی هنرمند بیش از (IM) تعادل
بین طبیعت و فرهنگ. کف کاشی نامهربان سرد کردن سایت آب برای ماهی شکننده
توسط یک عمل تفریق-حذف برخی از کاشی است. فضای باز است نرم، به عنوان دیگر
به سخت، اما betweenness است، یک آب هر دو / و زندگی میزبانی موجودات آسیب
پذیر، موجود در رحمت از تماشاگران. متشکل از هفت عنصر، عدد دیگری قابل تقسیم،
هفت سین، مانند سه، یک کار ترکیبی از هنر، مجسمه سازی Postminimalist که بستگی
به حضور نمایشی از هنرمند و همکاران او و مخاطب است. “

عناصر Numerological از این کار و الگوی دایره ای که در آن مکعب
انجام شد همچنین می توانید در یک قطعه نمایشی تحت عنوان دیده
می شود “فرش نماز.” من شباهت در این آثار به رسمیت نمی شناسد،
تا زمانی که یک لحظه قلب، چهار سال بعد. وقتی که من ایجاد یک
سری از کتاب هنرمند بر روی پروژه های مختلف در درون عمل خلاق من:

Numerological elements of this work and the circular pattern in which the cubes were arranged can also be seen in a Performative piece entitled “Prayer Rugs.” I didn’t recognize the similarities in these works, until an aha moment, four years later. When I was creating a series of Artist books on the different projects within my creative practice:

“Prayer Rugs,” Imam Zadeh Saleh, Summer of 2002

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *